Το Καρναβάλι

Γιορτή, βαθιά ριζωμένη στο χρόνο που σηματοδοτεί ένα τέλος και μια αρχή. Το τέλος του χειμώνα και την αρχή της άνοιξης, το μεταίχμιο ανάμεσα σε δύο εποχές. Οι άνθρωποι από τα αρχαία χρόνια, όταν οργανώθηκαν κοινωνικά ένιωσαν την ανάγκη να τιμήσουν αυτές τις εναλλαγές με συγκεκριμένα δρώμενα.
Στην αρχαία Αθήνα γιόρταζαν τα Ανθεστήρια μια γιορτή βακχική, αφιερωμένη στον Διόνυσο και στην αναγέννηση της φύσης. Στις ρίζες του καρναβαλιού βρίσκεται ο Διόνυσος, θεός του κρασιού, του κεφιού, των αστείων πειραγμάτων, της μεταμφίεσης.
Το Τυρναβίτικο καρναβάλι αποτελεί συνέχεια αυτής της παράδοσης που μέσα από δύσκολες καταστάσεις και απαγορεύσεις, αλλά με πείσμα και δυναμισμό, πάλεψε και κατάφερε να επικρατήσει πάντα με εύθυμη και περιπαικτική διάθεση.
Το 1898 ιδρύεται ο Μουσικοαθλητικός Σύλλογος «ΑΝΑΠΛΑΣΙΣ» από τον οποίο και προκύπτουν τα πρώτα επίσημα στοιχεία για την τέλεσή του. Από την δεκαετία του 1980 ενισχύεται σημαντικά με την συμμετοχή πιο οργανωμένων ομάδων από συλλόγους, φορείς, σχολεία.
Κύριο στοιχείο του η καυστική σάτιρα που για αυτή δέχθηκε επιθέσεις με το πρόσχημα πως έθιγε τα «χρηστά ήθη» της κάθε εποχής. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι απαγορεύτηκε στα χρόνια της δικτατορίας.
Στην ίδια σατιρική διάθεση κινείται και σήμερα, χωρίς να χάσει όλα αυτά τα χρόνια το χαρακτήρα του. Κρίνει τα κακώς κείμενα, σχολιάζει με κριτικό πνεύμα την επικαιρότητα, προωθεί αντιπολεμικά μηνύματα.
Σήμερα αποτελεί το μεγαλύτερο καρναβάλι της κεντρικής Ελλάδας και από τα μεγαλύτερα στην Ελλάδα με εντυπωσιακή επισκεψιμότητα .
Το φετινό Τυρναβίτικο καρναβάλι έχει ως θέμα την «Επιστροφή στις ρίζες». Αυτή η ιδέα γεννήθηκε ως ανάγκη να αντισταθμίσουμε την τεχνολογική – διαδικτυακή εξάρτηση που επικρατεί στις μέρες μας και να επιστρέψουμε στο παρελθόν, στις ρίζες μας, να ενωθούμε με τα εθιμικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την πόλη μας, αλλά για πολλούς και κυρίως για τους νέους παραμένουν άγνωστα.
Θα αναβιώσουν δρώμενα που είχαν παραμεληθεί με την πάροδο του χρόνου. Οι εκδηλώσεις ξεκινούν με την έναρξη του Τριωδίου.

Ο Όρκος του Τυρναβίτικου καρναβαλιού θα ακουστεί και πάλι από τον «Αρχικαρναβαλιστή» και τα μπουλούκια των μεταμφιεσμένων θα συμμετέχουν στο παραδοσιακό γλέντι που θα στηθεί στην κεντρική πλατεία της πόλης.

Η βραδιά μνήμης επανέρχεται για να τιμηθούν άνθρωποι που τίμησαν με την προσφορά τους το Τυρναβίτκο καρναβάλι.

Οι μπαρμπαριές, χαρακτηριστικό στοιχείο της αποκριάς, μεταφέρουν το κλίμα μιας άλλης εποχής, κατά την οποία οι παρέες μαζεύονταν τα βράδια στις γειτονίες, άναβαν τις φωτιές, τραγουδούσαν και χόρευαν γύρω από αυτές και κυριαρχούσαν τα πειράγματα και οι αστεϊσμοί.

Το 1ο Παιδικό καρναβάλι, θα προσφέρει την ευκαιρία στους μικρούς καρναβαλιστές να έρθουν σε επαφή με το έθιμο και μέσα από τον χορό και την διασκέδαση να έρθουν σε επαφή με την παράδοση.

Ομάδα δρομέων δίνει το δικό της στίγμα, καθώς μεταμφιεσμένοι μεταφέρουν το κλίμα του καρναβαλιού σε όλη την πόλη.

Σατιρικά δρώμενα που στηρίζονται στον αυτοσχεδιασμό παρουσιάζονται από ομάδες καρναβαλιστών το τελευταίο Σάββατο.

Αποκορύφωμα των εκδηλώσεων, η μεγάλη παρέλαση το βράδυ της Κυριακής. Τα μοναδικής έμπνευσης άρματα και οι πρωταγωνιστές της βραδιάς, οι καρναβαλιστές κατακλύζουν τους δρόμους της πόλης και ο βασιλιάς του καρναβαλιού, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου θα καεί και συμβολικά μαζί του θα καεί και ο πόλεμος, στέλνοντας έτσι το Τυρναβίτικο Καρναβάλι ένα ηχηρό αντιπολεμικό μήνυμα.

Το Μπουρανί

Πρόκειται για ένα ξεχωριστό δρώμενο της Καθαράς Δευτέρας, που διαδραματίζεται αποκλειστικά στον Τύρναβο και συνδέεται με φαλλικές τελετουργίες συνδεδεμένες με τις γιορτές του Διονύσου.
Η λατρεία, και κυρίως η λιτανεία-περιφορά του φαλλού, ως σύμβολο της γονιμότητας, αποτελούσε αναπόσπαστο μέρος των διονυσιακών τελετών για την εξασφάλιση της ευκαρπίας και ευγονίας .
Για την προέλευση του εθίμου υπάρχουν δύο εκδοχές:
Η πρώτη αναφέρει ότι οι ρίζες του βρίσκονται σε πανάρχαιες γιορτές των Ελλήνων. Στα κατ’ Αγρούς Διονύσια τελούνταν τα Φαλληφόρια που κύριο χαρακτηριστικό τους ήταν η περιφορά του φαλλού σε πομπή, στην οποία συμμετείχαν άντρες ντυμένοι σε σατύρους που έπιναν, αστειευόταν, βωμολοχούσαν. Ανάλογες γιορτές ήταν και τα Θεσμοφόρια, τα Αφροδίσια, τα Θαργήλια και κυρίως οι αλωαί που ήταν γεωργική εορτή. Η δεύτερη, ότι προέρχεται από Αρβανίτες που εγκαταστάθηκαν από τον σουλτάνο στον Τύρναβο γύρω στο 1770.
Τα πρώτα στοιχεία για την τέλεση του εθίμου εμφανίζονται το 1898.Σε κάθε περίπτωση η σχέση με τα διονυσιακά δρώμενα είναι εμφανής.
Οι Τυρναβίτες γεωργοί κατά κύριο λόγο διατήρησαν αυτό το έθιμο και το διαφύλαξαν παρά τις απαγορεύσεις που δέχτηκε κατά περιόδους. Συνέδεσαν τον φαλλό, το σύμβολο της αναπαραγωγής και αναγέννησης της φύσης με την γονιμότητα, όπως συνέβαινε και στις τελετουργίες του Διονύσου.
Κάθε χρόνο, την Καθαρά Δευτέρα κατέφθαναν στο ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία οι μπουρανίτες σε πομπή, άναβαν φωτιά και ετοίμαζαν το «μπουρανί», μια αλάδωτη χορτόσουπα από τα πρώτα χόρτα της άνοιξης με λίγο ξύδι για να τα νοστιμίζει. Αυτή την πρόσφεραν στους «μυημένους» και πίνοντας κρασί ή ένα γαλακτόχρουν κράμα ούζου ή τσίπουρου με νερό, άρχιζε ο χορός και τα τραγούδια, οι αστεϊσμοί και τα πειράγματα με άσεμνες βασικά εκφράσεις. Αν τα ακούσει κανείς γράφει ο Αχιλλέας Τζάρτζανος μπορεί να λάβει μια ιδέα τι ήταν τα φαλλικά και τα άλλα όμοια άσματα των αρχαίων Ελλήνων.

Ο «Αρχιμπουρανίτης» εκλεγόταν από τους παρευρισκόμενους, στόλιζε το κεφάλι του με μια ταινία που συγκρατούσε έναν πήλινο φαλλό και ξεκινούσε πρώτος το χορό. Οι υπόλοιποι με μουτζουρωμένα από καπνιά πρόσωπα, τραγουδούσαν και χόρευαν. Στη μέση στεκόταν ο «Κάβουκας», μασκαρεμένος φορώντας στη μέση του ζώνη από κουδούνια και φαλλικά ομοιώματα. Πολλοί από τους άντρες που συμμετείχαν κρατούσαν στα χέρια τους φαλλούς, σαν σκήπτρα κατασκευασμένα από ξύλο ή πηλό ή ακόμα και από ψωμί και που αποτελούσαν το κυριότερο τελετουργικό σύμβολο.
Την περίοδο της Τουρκοκρατίας αυτός που μεθούσε περισσότερο, «στεφόταν» από τους άλλους «Βασιλιάς της Αποκριάς». Ο «Βασιλιάς», σύμφωνα πάλι με δυο εκδοχές είτε περιφερόταν στους ώμους των κατοίκων, στην πλατεία και τον «στόλιζαν » με «άσεμνες εκφράσεις και χειρονομίες είτε τον έβαζαν ανάποδα πάνω σε ένα γαϊδούρι και τον περιέφεραν στην πόλη ενώ εκείνος κρατούσε την ουρά του γαϊδουριού.
Στο έθιμο αυτό συμμετείχαν αυστηρά μόνο άντρες, ενώ οι γυναίκες απείχαν ίσως λόγω των φαλλικών συμβόλων.
Σήμερα το έθιμο διατηρείται με πολύ μεράκι, από τον ομώνυμο σύλλογο «Γαϊτανάκι – Μπουρανί». Κάποια στοιχεία άλλαξαν σε σχέση με το παρελθόν καθώς σήμερα συμμετέχουν γυναίκες και ξένοι επισκέπτες. Στην αρχική εκδοχή του ήταν υπόθεση μιας κλειστής φιλικής συντροφιάς, αλλά στην συνέχεια εμπλουτίστηκε και με άλλα στοιχεία. Οι μπουρανίτες το πρωί της Καθαράς Δευτέρας ανεβαίνουν πάλι στο ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία, πλέκουν το γαϊτανάκι και προσφέρουν το παραδοσιακό «μπουρανί», φασόλια και κρασί στους επισκέπτες που κυριολεκτικά εκείνη την ημέρα γεμίζουν κάθε γωνιά της πόλης.

Για περισσότερα επισκεφτείτε την επίσημη ιστοσελίδα του Τυρναβίτικου Καρναβαλιού εδώ

0 χιλ.
Κάτοικοι
στον Δήμο μας
0 km²
Εμβαδόν
0 Μ
Υψόμετρο

Δήμος Τυρνάβου, Σταύρου Καράσσου 1, Τ.Κ. 40100

Τηλέφωνο: 24923 50100
e-mail: dimos@tirnavos.gr

 

Επικοινωνήστε

Γραφείο Δημάρχου: 2492350100
Γραφείο Πολιτισμού: 2492350102

Τεχνική Υπηρεσία: 2492350150

ΚΕΠ Δήμου Τυρνάβου: 2492350300-1

ΚΕΠ Αμπελώνα: 2492350500 – 2492350700

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο